Ми-10

от Уикипедия, свободната енциклопедия
Мил Ми-10
Описание
Страна производител CCCP
Типтранспортен хеликоптер
КонструкторМихаил Мил
ПроизводителРоствертол
Произведени бройки55
Първи полет15 юни 1960 г.
Използван отАерофлот
В експлоатация от1962 г.
Тактико-технически данни
Екипаж3
Дължина32,86 m
Височина7,8 m
Тегло (празен)24 860 kg
Тегло (пълен)43 450 kg
Товароспособност12 000 kg
Двигател2x Д-25В
Мощност2x 5500 к.с. (4045 kW)
Крайсерска скорост180 km/h
Макс. скорост235 km/h
Далечина на полета без допълнителни резервоари420 km
Таван на полета3000 m
Скороподемност7,8 m/s
Диаметър на
нос. винт
35 m
Диаметър на
опаш. винт
6,3 m
Ми-10 в Общомедия

Ми-10 e транспортен хеликоптер, създаден от ОКБ „Мил“, Русия. Хеликоптерът е предназначен за превоз на крупногабаритни товари.

История[редактиране | редактиране на кода]

През февруари 1958 г. конструкторското бюро „Мил“ получава задачата да разработи крупногабаритен хеликоптер-кран. Разработката се дължи на факта, че тежкотоварният Ми-6 не може да побере в кабината си голямогабаритни товари. Новата машина е разработена изцяло на базата на Ми-6 и получава индекса Ми-10.

Първият опитен образец, обозначен като В-10, извършва първия си полет в средата на юни 1960 г. Серийното производство започва в Ростовския авиационен завод същата година. Хеликоптерът Ми-10 и по-късната модификация Ми-10К са използвани предимно за транспортни превози, нефтената промишленост в Източен Сибир и Крайния север и при сложни промишлени и инфраструктурни монтажи.

Тактико-технически характеристики[редактиране | редактиране на кода]

Хеликоптерът ми-10 е изпълнен по едновинтова носеща схема с опашен рулеви винт, два газотурбинни двигателя и четириопорно шаси.

Фюзелажът има дължина 32,86 м, ширина 2,65 м, и височина до главата на носещия винт 7,8 м. В предната част на корпуса е разположена двуместната пилотска кабина. Пътническата кабина е разположена в средата на корпуса и е с размери 15,95 х 2,75 х 1,66 м и обем 60 куб.м. Побира 28 пътници. Товарният люк е разположен на десния борд и е снабден с електрическа лебедка с товароподемност до 200 кг.

Товарът се закрепва към шасито с хидравлични скоби. Разработена е и специална рампа за превоз на множество малки товари, която се закрепва за шасито по същия начин.

Шасито е четириопорно и неприбиращо се по време на полет. Опорите са снабдени с маслено-въздушни амортисьори и двойни колела. Разстоянието между предните и задните колела е 8,74 м.

Носещият винт е петлопатен, с шарнирно закрепване на лопатите и е с диаметър 35 м. Снабден е с хидравлични демпфери и е наклонен напред спрямо хоризонталната ос на 5°. Лопатите са изработени от метални сплави, с правоъгълен профил, погледнати фронтално. Имат хорда 1 м. Снабдени са с метални лонжерони и монтирана антиобледеняваща система. Тангенциалната скорост на краищата на лопатите при полет достига 220 м/с. Рулевият винт е четрилопатен с диаметър 6,3 м с трапецовидни по форма и с променлива дебелина по дължината си лопати.

Силовата установка се състои от два турбовални двигателя ГТД-25В са с мощност 5500 к.с. (4045 КВ) всеки. Разположени са един до друг в общ обтекател над фюзелажа. Имат деветстепенен компресор и двустепенна турбина. Дължината на всеки двигател е 2,74 м, ширината – 1,09 и височина – 1,16 м. Теглото им е 1344 кг.

Трансмисията се състои от главен, междинен и опашен редуктор, спирачка на носещия винт и предавка към вентилаторите. Главният редуктор е четиристепенен с планетарна предавка и осигурява подаването на въртящия момент към вентилаторите, които охлаждат маслените радиатори, двигателите и редукторите.

Горивната система е изпълнена по двупроводна схема. Горивото е разпределено в два резервоара с обща вместимост 9000 л. Предвидена е възможност за увеличаване дължината на полета с монтирането на два резервоара по 2250 л. всеки.

Системата за управление е дублирана, хидравлича с монтиран триканален автопилот. Включва две хидравлични системи, управляващи всички най-важни механизми и агрегати. Допълнително е монтирана спомагателна система, работеща със сгъстен въздух. Допълнително са монтирани радиокомпас, радиовисотомер, КВ и УКВ радиостанции. Машината е снабдена с телевизионна система за наблюдение на състоянито на товара.

Хеликоптерът Ми-10 тежи празен 24 680 кг. Макс. полетна маса 43 450 кг при макс. полезен товар от 12 т. Макс. скорост с товар на борда е 235, а крайсерската – 180 км/ч. Далечината на полета, в зависимост от товара, достига от 250 км до 420 км.

Модификации[редактиране | редактиране на кода]

  • Ми-10К – модификация на Ми-10 създадена през 1964 г. Монтирана е допълнителна кабина, за контрол на товара и управление на полета, разположена в гондола под предната част на фюзелажа. Произведени са 55 машини.

Вижте също[редактиране | редактиране на кода]